Recension: Forza Horizon 2: Storm Island

Jag har spenderat många, många timmar bakom ratten i Forza Horizon 2 sen det släpptes för ett par månader sedan. Jag har tävlat online, jagat varvtider, blivit utmanad i Rivals-läget och lagt timmar på att försöka knäcka spelets svåraste Bucket List-utmaningar. Än har jag inte tröttnat på den fantastiska racingupplevelse som Playground Games snickrat ihop.

StormIslandExpansion_ForzaHorizon2_02_WMTrots att jag har tonvis kvar att göra i huvudspelet blev jag exhalterad på en absurd nivå när Playground Games visade upp expansionen Storm Island bara dagar innan den släpptes. Efter ytterligare ett gäng timmar på den blåsiga medelhavsön kan jag glatt konstatera att årets hittills bästa spel har fått årets bästa expansion.

Storm Island utspelas alltså på en ö som är separat från huvudspelets karta. Jag når den nya ön via hamnen i Nice och direkt vid ankomst kastas jag in i ett fartfyllt off road-race mitt i en tropisk storm. Regnet piskar mot motorhuven, vinden får bilen att kränga extra hårt och ovädret gör att sikten är extremt begränsad.

Redan efter tio sekunder på Storm Island står det klart att detta är en expansion som går i en annorlunda riktning än huvudspelet. Visst finns det soliga kuststräckor att köra men fokus ligger nästan konstant på skitig off road-racing där muskler och råstyrka är minst lika viktigt som skicklighet bakom ratten.

StormIslandExpansion_ForzaHorizon2_03_WMDenna expansion följer samma tema som den första expansionen till det ursprungliga Forza Horizon, som fokuserade på Rally-racing. Där var resultatet dock av varierad kvalitet så Playground Games har verkligen gjort sin hemläxa den här gången. Jag bjuds på över 80 nya event, ett flertal nya spellägen, nya bilar och åtta nya Bucket List-utmaningar, varav fyra av dem är närmast sadistiskt svåra.

Det är helt enkelt en otroligt välfylld expansion som anammar huvudspelets möjligheter att köra nästintill vart som helst på kartan, oavsett om det finns vägar dit eller inte. Känslan av att försöka tämja någon av Storm Islands nya bilar genom leriga grusvägar i det nya spelläget Gauntlet är en otroligt intensiv upplevelse som får mig att greppa handkontrollen så hårt att knogarna nästan vitnar.

Körkänslan är dessutom lika fantastisk som alltid och i denna expansion märks det verkligen att många medarbetare hos Playground är tidigare Codemasters-anställda. Vissa stunder känns Storm Island mer som Dirt-serien än Forza, vilket absolut inte är något negativt.

StormIslandExpansion_ForzaHorizon2_01_WMDen nya ön har designats med samma kärlek som dess tävlingar och även om den inte alltid skiljer sig särskilt mycket från kartan i huvudspelet rent visuellt är den väldigt annorlunda att köra på. Vägarna här är kurviga både horisontellt och vertikalt och jag flyger fram likt en plåtklädd känguru över de många kullar som tar mig från barrskogar till vinodlingar på ett par ögonblick. Kartan har drygt 50 nya vägar att köra på och ett nytt Barn Find att leta reda på. Skillnaden mot huvudspelet är att jag den här gången inte får någon indikation om vart denna bil finns gömd.

Jag hade gärna sett att kartan var något större än den är men samtidigt är det svårt att klaga när expansionen i övrigt är så sprängfylld med nytt material. I slutändan kan jag bara konstatera att Playground Games har levererat en expansion som faktiskt bidrar till något nytt i huvudspelet. Vi får mer av samma sak men i en annorlunda tappning.

StormIslandExpansion-ForzaHorizon2-04-WM-jpgStorm Island är, precis som Forza Horizon 2, fyllt till bristningsgränsen med saker att göra och det är en expansion som kommer att hålla mig klistrad bakom ratten under lång tid framöver.

Största +
Tonvis med saker att göra
Nya vädereffekter
Den nya ön är spännande att utforska

Största –
Något hög prislapp
Ön hade gärna fått vara lite större

9av10

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*