När det gäller storslagna multiplayerkrig har Battlefield-serien länge legat mig varmt om hjärtat. Call of Duty och andra titlar i all ära men det är ändå DICE:s massiva krigsföring som vunnit mitt förtroende. Trots problemen vid lanseringen är och förblir Battlefield 4 ett av mina absoluta favoritspel när det gäller onlinebaserat krigande.
Om en dryg månad är serien tillbaka, med ny utvecklare och ett helt nytt upplägg. Visceral Games, studion bakom Dead Space-spelen, står vid rodret och fokus har flyttats från internationella arméer till en vuxen version av ”tjuv och polis”.
Kampanjen utlovar starkare berättande än den vedervärdiga kampanjen i Battlefield 4 men fokus ligger, som alltid, på flerspelarläget. Under den senaste veckan har jag tillsammans med alla andra nyfikna där ute fått chansen att prova på en betaversion av spelets flerspelarläge.
I betan har det funnits tre olika spellägen tillgängliga: Heist, Hotwire och klassiska Conquest. Som sällskap till dessa lägen har vi haft tre kartor, nämligen Dust Bowl, Downtown och Bank Job.
Conquest är Battlefield-seriens mest ikoniska spelläge. Varje karta fylls av en rad olika kontrollpunkter och det är upp till de två lagen att försöka kontrollera dessa så länge som möjligt samtidigt som de dödar fiender för att minska deras poängmätare till noll.
I Hardline fungerar Conquest precis som vanligt utan några större innovationer. Det finns ingen anledning att laga det som inte är trasigt och Conquest är så nära ren multiplayerperfektion man kan komma.
Nya spelläget Heist är något helt nytt för Battlefield. Här gäller det för polisen att hålla stånd mot en ständigt anstormande våg av bankrånare som gör att för att hitta en av flera vägar in i ett bankvalv för att stjäla dess innehåll. I rollen som bankrånare gäller det sedan att ta sig med bytet till en av flera flyktpunkter. I detta läge kan polis-laget fortsätta kämpa i all evighet men rånarna har ett begränsat antal poäng som minskar om de inte lyckas komma undan med sitt byte.
Heist skapar en helt ny typ av intensitet i en serie som redan innan är tämligen intensiv. Att rusa som bankrånare med bytet på ryggen mot en flyktpunkt samtidigt som polisens kulor viner kring mitt huvud är en fantastisk upplevelse som jag längtar efter att få utforska mer i det färdiga spelet. Kartan Bank Job består av ett stort byggnadskomplex i mitten med gator som löper runt fasaden. Det gäller även att tänka vertikalt mer än någonsin då fiender inte sällan anfaller från ovan.
Sist men inte minst har vi Hotwire. Detta spelläge kan närmast beskrivas som en variant av Conquest men med skillnaden att kontrollpunkterna är olika fordon. Varje lag börjar i varsin ände av kartan och rusar sedan mot de olika fordon som finns utplacerade. När jag tagit kontroll över ett fordon och når en viss hastighet är bilen säkrad och poängen börjar ticka in. Det gäller dock att jag håller farten uppe och ser till att bilen inte förstörs av motståndarlaget.
Hotwire har helt klart varit min personliga favorit under betan. De många kaosartade matcher jag har upplevt både bakom ratten och i passagerarsätet är bland det roligaste jag haft i något flerspelarläge någonsin. Detta gäller framförallt på kartan Dust Bowl, som är en sömnig liten ökenstad med flera korsande smågator samt en större väg som löper genom hela kartan.
Visceral är något stort på spåren med Hotwire men spelet imponerar även i de andra spellägena. Om de resterande kartorna och spellägena håller samma nivå och om lanseringen av Hardline kan ske utan större problem kan detta bli en ny personlig multiplayerfavorit.
Vad som däremot är lite mindre roligt är spelets presentation. Hardline må flyta bra i närheten av 60 bildrutor per sekund men upplösningen, som hamnar på 720p är en besvikelse. Kort sagt är det svårt att skilja Hardline från Battlefield 4, som kommer att vara drygt 18 månader gammalt när det nya spelet når butikshyllorna. Den kod som betan bygger på lär dock vara ganska gammal vid det här laget så om vi har tur kan Visceral ha skruvat lite extra under huven innan lanseringen.
Trots den något underväldigande presentationen har jag fortfarande haft mer kul med denna beta än med många andra kompletta spel den senaste tiden, vilket är ett otroligt gott betyg. Jag har lämnats med rejäl mersmak och ser verkligen fram emot lanseringen av Battlefield Hardline den 19 mars. Håll utkik efter en recension här på X1Sverige!
Be the first to comment