Under alla år som jag har spelat TV-spel har jag aldrig någonsin varit exhalterad inför en lansering av ett nytt Final Fantasy-spel. Det är en spelserie som aldrig riktigt tilltalat mig då jag inte varit särskilt intresserad av JRPG överhuvudtaget. Det är först på senare år som jag har börjat uppskatta genren och dess olika serier. Jag kan dock säga att efter flera timmar med Final Fantasy XV: Episode Duscae ser jag inte bara fram emot det kompletta spelet, jag är aktivt förväntansfull.
Episode Duscae kan enklast beskrivas som en demoversion av Final Fantasy XV, även om detta inte riktigt stämmer. Duscae-regionen ska finnas med i det färdiga spelet även om just den sekvens jag får prova på kanske inte kommer att finnas med i exakt samma form. Utvecklarna hos Square-Enix har inför lanseringen av Episode Duscae flera gånger påpekat att det rör sig om en tidig version av spelet (som ännu inte har något släppdatum) och att det inte är färdigoptimerat på långa vägar.
Detta märks tydligt i presentationen. Upplösningen är ganska låg och bilduppdateringen är minst sagt instabil. Square-Enix säger att de siktar på 1080p och 30 bildrutor per sekund för den färdiga produkten och jag hoppas verkligen att de lyckas med detta även om jag i skrivande stund är en aning skeptisk.
Där den tekniska delen av presentationen brister en aning räddas den dock av den estetiska. Designmässigt är Episode Duscae nämligen fullkomligt fantastiskt och erbjuder storslagna vyer, enorma varelser i fjärran och en så detaljerad spelvärld att jag har svårt att ta in alla intryck. Redan från start kan jag fritt utforska kartan då huvudkaraktärernas bil har gått sönder och de måste samla in pengar för att laga den. För att tjäna ihop dessa pengar ska gänget spåra och besegra ett stort monster som gömmer sig på kartan men vad som sker innan dess är upp till spelaren.
Jag kan besöka bensinstationen där mekanikern Cindy mekar med diverse fordon eller ta en tur till Chocobo-ranchen som ger utsikt över nästan hela området. Spelytan är rejält tilltagen i storlek för en demoversion och den är dessutom full med saker att göra utöver själva monsterjakten. När som helst kan jag se hur vinden börjar tillta i styrka och rycka i karaktärernas kläder. Sekunderna senare anländer ett av fiendens luftskepp som släpper ned en handfull soldater och plötsligt befinner jag mig i strid.
Stridssystemet är kanske det jag gillar allra bäst med Episode Duscae. De klassiska turordningsbaserade striderna är som bortblåsta och istället erbjuds ett betydligt mer actionfokuserat upplägg. Striderna genomförs i realtid och jag utför kombos genom att hålla inne attackknappar, använder kraftfulla specialattacker och mycket annat. Jag har sett många som klagar på att serien kastar taktiken åt sidan till förmån för ett spelsystem som mer liknar Devil May Cry eller God of War. Detta anser jag vara helt uppåt väggarna.
Stridssystemet i Final Fantasy XV: Episode Duscae må vara actionfyllt men fokus ligger inte på långa knappkombinationer eller blixtsnabba rörelser. Det taktiska djupet är fortfarande högst närvarande och det tar en stund för mig att komma in i stridernas flyt. När jag väl gör det är striderna dock otroligt underhållande och jag ser stor potential i hur det kan komma att utvecklas i det färdiga spelet.
Episode Duscae är en riktig aptitretare som lyckas väldigt bra med sitt utsatta mål att bjuda på ett smakprov från Final Fantasy XV. Efter flera timmar i spelvärlden har jag fortfarande inte upptäckt allt som finns gömt och jag planerar att återkomma flera gånger under de kommande månaderna. Final Fantasy XV är förmodligen fortfarande minst ett år borta men tack vare Episode Duscae är väntan åtminstone lite lättare nu.
Be the first to comment