Strategispel i allmänhet och stadsbyggarspel i synnerhet har varit sorgligt frånvarande under denna konsolgeneration. Förutom det nyligen lanserade Cities: Skylines och något enstaka Tropico-spel har vi konsolspelare fått snegla avundsjukt på PC-världen där dessa spel lever och frodas.
En stor del av anledningen bakom detta är givetvis kontrollen, det är helt enkelt betydligt smidigare att bygga en stad med hjälp av mus och tangentbord istället för att använda en handkontroll. Cities: Skylines och även Halo Wars 2 har dock bevisat att strategispel fungerar ypperligt med en Xbox One-kontroll så länge kontrollschemat är anpassat ordentligt.
Välkommen in på scenen: Aven Colony, en titel från Mothership Entertainment och utgivaren Team 17, som är planerad att lanseras i slutet av juli. Jag har dock redan nu haft möjligheten att testa på en förhandsversion av spelet för att få ett smakprov på vad som komma skall.
Om jag skulle förklara snabbt vad Aven Colony är skulle jag säga Cities: Skylines på främmande planeter. Det är kort och gott vad spelet är, nedkokat till sin essens. Att sälja det som en simpel kopia med annan kostym är dock att göra spelet en rejäl björntjänst då det finns flera aspekter som gör att det sticker ut som något eget.
Till att börja med handlar Aven Colony ofta mer om överlevnad än att bygga den perfekta staden. På en främmande, ibland hotfull planet är det svårt att tänka på placering av energiskapande byggnader i förhållande till bostadsområden. De utomjordiska miljöerna skiljer sig inte från vår egen planet riktigt så mycket som jag hade hoppats men jag har endast provat på de första uppdragen än så länge så detta kan mycket väl ändras när spelet väl lanseras i sin helhet.
I övrigt är spelet väl anpassat till konsol på flera sätt, med ett smidigt kontrollschema, läcker design och en härligt avkopplad stämning, trots att det handlar om att etablera liv på en främmande planet. Just den avslappnade stämningen är det som gör Cities: Skylines så tilltalande och jag finner den även i Aven Colony. De första timmarna i spelet har lämnat mig med rejäl mersmak och jag ser fram emot att återvända till spelet när det lanseras i slutet av juli.
Be the first to comment