Intervju: Arcade Berg, MachineGames

Under Comic Con Stockholm tidigare i september fick vi på X1Sverige möjligheten att sitta ned med Arcade Berg, Senior Game Designer hos svenska MachineGames. Med Wolfenstein II: The New Colossus på väg ut till spelare världen över om en dryg månad pratade vi om utvecklingen av det nya spelet samt vad som har förändrats jämfört med föregångaren.

”När vi gjorde The New Order fanns det alltid hoppet om att vi skulle få göra en trilogi. När arbetet var klart började story-folket att skriva på detta men då jobbade många av oss med The Old Blood. När det väl var klart blev det fullt fokus på det nya spelet och det har vi jobbat med i drygt tre år”, säger Arcade.

Arcade BErgNär jag frågar om den planerade trilogin som han nämner innefattar The Old Blood får jag svaret att det spelet ses mer som ett sidospår och att The New Colossus är den riktigt uppföljaren.

”Vi upptäckte att folk verkligen gillade The New Order och vi hade massor av andra idéer så vi bestämde oss för att göra ett projekt som släpptes som ett mindre paket till ett lägre pris. Det var mer som ett roligt passionsprojekt”, berättar Arcade.

Wolfenstein: The New Order fick vid lanseringen mycket uppmärksamhet för sitt oväntade starka narrativ och detta är något som Arcade menar har utvecklats inför uppföljaren:

”Det är en stor del av vår studio-DNA, det är så vi jobbar och så vi gör spel. Oavsett vilket spel vi hade gjort hade det blivit så. Vi ser det inte som ett särskilt sätt som just Wolfenstein ska behandlas utan det är bara så vi gör spel. När vi fick chansen att göra ett Wolfenstein-spel, vilket är typ det coolaste som finns, funderade vi på vad vi kunde göra för att göra det till vårt. Wolfenstein II: The New Colossus är inte det andra Wolfenstein-spelet som gjorts men det är VÅRT andra Wolfenstein, vi har claimat det nu”, säger Arcade och skrattar.

Colossus 1”Vi byggde en värld och karaktärer som vi kände inte varit lika starkt tidigare och då måste man ge narrativet stor plats. Jag tror och hoppas att vi lyckades med det utan att ta ifrån själva spelet och skjutandet och jag tycker att vi träffade en ganska bra balans i det första spelet och vi har behållit det i det här spelet så balansen är ganska liknande. Vi har bättre kräm i Oreon för att hålla ihop de två delarna”, menar Arcade.

Vidare berättar Arcade att många av karaktärerna från det första spelet återkommer och att många av dem har förändrats och har kommit en lång väg sedan föregångaren. Att spelet har bytt miljö från Europa till USA menar Arcade har öppnat upp stora möjligheter för utvecklingsteamet.

”Alla har den här bilden av hur vi tänker oss USA på 50- och 60-talen. Vi tänker Diners med röda och vita säten, vi tänker milkshakes, rollerskates och bilar. Det är väldigt kul att ta den bilden och lägga den här smutsiga regimen ovanpå. Eftersom det är en så stark bild är det spännande för alla att få se och ta del av den. Om vi bara gör samma sak om och om igen tappar det charmen så vi ville flytta miljöerna och alla kände att USA var det coolaste vi kunde välja”, förklarar Arcade.

Utöver de nya miljöerna och karaktärerna introduceras det givetvis en hel del nya vapen och andra saker som påverkar spelmekaniken. Arcade är försiktig med att inte avslöja sina favoriter bland de nya vapnen då han vill låta spelarna uppleva dem själva när spelet släpps. Han berättar dock att en av hans favoritdelar från The New Order har fått en uppgradering inför uppföljaren:

”Numera kan du dual wielda fritt och kombinera olika vapen. I det förra spelet kunde du välja att ha två shotguns eller två maskingevär men nu kan du blanda fritt för att få en kombination som passar dig oavsett hur du spelar. Du kan till exempel använda en ljuddämpad pistol i ena handen och en shotgun i andra handen så man är redo när eller om jag blir upptäckt”.

Colossus 2Vapnet Laserkraftwerk har också blivit uppdaterat, berättar Arcade och nu kommer det att fungera ännu bättre i renodlade strider. Utöver detta utlovar Arcade ett par spännande nyheter och tillskott.

Wolfenstein II: The New Colossus släpps den 27 oktober, bara veckor innan Microsoft lanserar Xbox One X. Huruvida spelet kommer att förstärkas och förbättras på den nya hårdvaran eller inte kan Arcade dock inte avslöja och trots att jag försöker lirka ur ett svar förblir han tyst i frågan. Förhoppningsvis betyder detta bara att han ännu inte är tillåten att tala om det men att det kommer någon form av uppdatering till Xbox One X.

Hur som helst ser vi på X1Sverige verkligen fram emot lanseringen av spelet och du kommer att kunna läsa vår recension där på sajten så snart som möjligt.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*