Det första The Crew var själva definitionen av outnyttjad potential. Tanken på att ha en komprimerad version av hela USA som sin lekplats för ett racingspel är lockande på otroligt många sätt och att Ivory Tower och Ubisoft ens lyckades skapa världen är häpnadsväckande.
Tyvärr snubblade The Crew på sina egna ambitioner om att skapa ett bilburet rollspel, eller ett ”CARPG”, som det ibland kallades. Utöver ett onödigt invecklat system för att stiga i rank och låsa upp nya delar till mina bilar bjöds det på en berättelse som i sina bästa stunder kändes klyshig och påklistrad och i sina värsta stunder helt horribel. Inte ens Troy Baker kunde rädda spelet.
Utvecklarna verkar ha tagit till sig av den feedback som fanns kring det första spelet, om betan av The Crew 2 är något att gå efter (vilket vi får hoppas att det är). Borta är berättelsen om hämnd och kriminella och istället bjuds det på ett upplägg betydligt mer likt Forza Horizon-serien, där USA är skådeplats för en lång rad olika tävlingar i olika klasser.
Istället för enbart bilar erbjuder The Crew 2 även flygplan och båtar och efter några korta intron kan jag fritt växla mellan mina fordon när som helst i Free Roam-läget. Att stiga till skyarna i ett flygplan över Las Vegas för att i nästa sekund förvandlas till en racerbåt som (förhoppningsvis) ska landa i någon av stadens kanaler skvallrar om härlig galenskap.
Betan lät mig prova på en handfull race och det känns som att körkänslan har förbättrats oerhört jämfört med första spelet, vilket var ett av mina största klagomål. Grafiskt sett är spelet också riktigt vackert, särskilt med tanke på vilken enorm spelvärld som målas upp.
The Crew 2 rullar fram till startlinjen senare i juni och vi hoppas givetvis på att kunna erbjuda en recension då. Av det jag spelat känns det dock extremt lovande.
Be the first to comment