Kulturell representation i spelvärlden är tyvärr än idag ganska ovanligt. Visst får vi spel som utspelas i alla delar av världen men utvecklingen har ofta skötts av västerländska studior. Därför är det så uppfriskande att sätta sig ned och spela Raji: An Ancient Epic, från utvecklarna på Nodding Heads Games. Spelet är djupt rotat i hinduisk och balinesisk mytologi men står och faller samtidigt inte på detta utan det bjuder dessutom på solid spelmekanik som är klart inspirerad av Ubisofts Prince of Persia-titlar.
Spelet följer titelkaraktären Raji, en ung cirkusuppträdare som måste ge sig ut på äventyr för att rädda sin kidnappade bror. Detta leder till att hon finner sig själv indragen i en strid mellan en rad olika gudomliga varelser och även deras mer demoniska fiender. Spelmekaniskt sett innebär detta utforskande av en rad olika miljöer kombinerat med ett underhållande och oväntat mångsidigt stridssystem.
Det är just vid det sistnämnda som känslan av Prince of Persia gör sig som mest påmind. Raji springer längs med väggar, slungar sig runt pelare och gör bakåtvolter för att göra processen kort med de demoner som står i hennes väg. Kameran är dock placerad högt upp i luften så det blir aldrig svårt att hålla en överblick på omgivningarna, vilket är viktigt eftersom Raji måste hålla sig i nästintill konstant rörelse för att kunna hantera de mängder av fiender som ofta dyker upp.
Varje konfrontation blir nästan som ett pussel kring hur Raji bäst ska utnyttja omgivningen till sin fördel för att besegra sina fiender och kontrollen är så pass tajt att alla strider blir en fröjd att uppleva. Samma sak kan med trygghet sägas om utforskandet av spelets miljöer, som är fullkomligt sagolikt vackra. Inspirationen från tidigare nämnda mytologier gör sig ständigt påmind här och även om spelet hela tiden knuffar mig framåt försiktigt vill jag mer ofta än sällan stanna upp och bara insupa atmosfären som spelet erbjuder.
Raji är ett spel som du med relativ enkelhet kan ta dig igenom på en eftermiddag om du dedikerar tiden åt det. Längden på äventyret lyckas dock hitta en balans genom att vara precis lagom, om man får lov att använda ett klassiskt svenskt uttryck. Upplägget hinner aldrig bli långtråkigt samtidigt som spelet konstant lämnar mig med ett sug efter mer. Det om något borde ses som ett gott betyg. Oavsett om du har ett intresse för andra historiska kulturer eller om du bara är ute efter ett plattformsspel med otroligt underhållade stridssystem lär du inte bli besviken på Raji, som trots att det är ett relativt litet projekt vid flera tillfällen förtjänar epitetet ”episkt.”
Be the first to comment