Gears Tactics

Första tanken som slår mig när jag hör Gears of War (eller Gears som serien nu succesivt har bytt namn till) är ju inte taktiskt tänkande, utan snarare adrenalinpumpande action. Tidigare i år blev det dock ändring på detta när Gears Tactics lanserades till PC, och introducerade oss till turordningsbaserade strider mot anstormande Locust-styrkor.

Nu har detta spel slutligen tagit steget till konsolplattformar också, och eftersom jag aldrig fick tid att hoppa in i PC-versionen var jag nyfiken på hur detta spel skulle fungera som ett komplement i Gears-världen. Går det att förvandla denna högoktaniga tredjepersonsskjutare till ett långsammare spel utan att tappa vad som gör förlagorna så bra?

När berättelsen tar vid har det gått ett år sedan de första Locust-styrkorna visade sig på ytan av Sera, och kriget rasar för fullt. Regeringskoalitionen COG börjar bli alltmer desperat att stoppa fiendernas framfart och har beslutat sig för att massförstörelsevapnet Hammer of Dawn är det enda rimliga svar de har kvar att ge. Mängder av civila får dock sätta livet till, vilket gör att de överlevandes förtroende för COG är minst sagt skakigt.

När vi summerar årets bästa mustascher blir det inte mycket till tävling tror jag.

Spelets huvudperson Gabrial Diaz är en dekorerad soldat som senare kom på kant med ledningen, och blev slutligen placerad på en position som fordonsmekaniker för att han skulle försvinna ur allas åsyn. Nu efter Hammer of Dawn-attackerna behövs hans hjälp på nytt dock, eftersom någon behöver bege sig in i ruinerna och sopa upp de resterande överlevande fiendestyrkorna. Detta blir förstås inte lika enkelt som det låter när de stöter på en mäktig Locust-ledare vid namn Ukkon. Han måste dö till varje pris för att slå tillbaka styrkorna och du behöver rekrytera ett team som är redo för denna utmaning.

När du väl är inne i själva spelet finns det mycket som ser bekant ut om du exempelvis har spelat XCOM, eller något liknande spel innan. Du kan förflytta dina styrkor på spelplanen, och utföra diverse färdigheter som respektive klass har, med hjälp av action points. Antalet poäng du har att spendera kan bero på vilken klass som karaktären har, eller om det finns specifika kriterier i striden som ger dig bonuspoäng. Det är väldigt viktigt att hålla koll på antalet poäng du har kvar för att minimera risker, då du kan hamna i trångmål om du inte är försiktig. Om du bara har en poäng kvar att spendera behöver du överväga om det är smartast att lägga den på ett skott som BORDE träffa, eller springa några steg åt sidan för att säkra skydd för nästa omgång.

En intet ont anande locust kommer att få smaka på bajonett snart.

Det märks ganska fort att utvecklarna har fokuserat på att lägga till så mycket Gears som möjligt i det taktiska upplägget. Allt från motorsågsklyvningar till brutala Mulcher-salvor känns nästan precis lika tillfredsställande som de gör i originalspelen, och de har verkligen lyckats etablera samma stämning från de mestadels demolerade miljöerna. Det enda som egentligen inte lyckas träffa rätt är själva karaktärerna, då de är lite platta och ointressanta jämfört med vem vi får bekanta oss med i källmaterialet. Det är inte något som är aktivt dåligt, men jag känner inte att jag har någon investering i någon av mina styrkor på frontlinjen.

Spelet lyckas verkligen leverera en intressant variant på genren, men i slutänden känner jag att det hela är aningen för tunt för min smak. Exempelvis i XCOM finns det fler strategiska lager mellan uppdragen att sysselsätta sig med för att förbättra sina förutsättningar, men i Gears Tactics lyser detta med sin frånvaro. Du kan utrusta dina soldater med nya prylar som du finner under uppdragen, och placera ut färdighetspoäng, men sedan är det direkt ut på nästa uppdrag igen. Spelet skulle må bra av lite variation på den biten, även om striderna är välgjorda. Överlag är jag dock positivt överraskad av Gears Tactics och hur pass bra det fungerar i denna genre, och jag hoppas på att vi får se mer av detta framöver med lite mer substans.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*