Mobile Suit Gundam har i spelform länge fått lite kalla handen i väst. I Japan frodas varumärket och är ett populärkulturellt fenomen rörande såväl anime och byggsatser till spel och fullskaliga robotmodeller. Det har naturligtvis släppts en lång rad spel baserade på Gundam även här i väst men det känns ändå som att de bästa titlarna har sparats för hemlandets marknad.
Detta förändras nu när SD Gundam Battle Alliance dundrar in på marknaden. Titeln kan i det närmaste beskrivas som ett renodlat kärleksbrev till allt som har med Gundam att göra och erbjuder en djupdykning i seriens över 40 år långa historia. Samtidigt är det välkomnande nog för att inte skrämma bort totala nykomlingar som inte vet skillnaden mellan Universal Century-tidslinjen och Post Disaster-eran.
Berättelsen i SD Gundam Battle Alliance är ganska löjlig och mest en ursäkt för att låta stora mechas från en rad olika Gundam-universum mötas och puckla på varandra. Det går kortfattat ut på att alla Gundam-tidslinjer har digitaliserats i ett enormt arkiv. Där har det sedan börjat dyka upp problem med att karaktärer från de olika tidslinjerna invaderar andra universum och skapar kaos. På något sätt (det förklaras i förbifarten) kan dessa invasioner, eller ”breaks” som de också kallas, påverka den riktiga världen och skriva om historien. I rollen som en anonym Gundam-pilot får jag i uppdrag att stoppa fler invasioner och återställa viktiga historiska händelser till deras rätta jag.
Som sagt, berättelsen är snudd på nonsensartad men den erbjuder ett fullgott skäl att dyka in i spelets action-RPG-liknande upplägg. Inför varje uppdrag väljer jag någon av de Mobile Suits som finns tillgängliga, uppgraderar eller byter mina förmågor och allierade och ger mig sedan ut på slagfältet. I SD Gundam Battle Alliance är mecha-designen hämtad från det som kallas SD Gundam, vilket ursprungligen var en gren av modellkiten som kallas ”gunpla”. SD står för ”Super Deformed” och innebär att de vanligtvis ganska realistiska robotarna har fått en mer chibi-liknande design med överdimensionerade huvuden och mer kompakta kroppar.
Designen i sig påverkar inte spelmekaniken men jag är lite överraskad över hur bra den passar in i berättelsen som överlag spelas upp med överdrivet allvar. Faktum är att SD-designen gör att alla Mobile Suits får betydligt mer av en egen personlighet än de skulle ha haft med de mer traditionella designerna.
Väl ute på slagfälten är upplägget ganska enkelt: krossa fiendemotståndet som erbjuds och ta dig an bossen som dyker upp i slutet, upprepa sedan. Det må låta simpelt men även efter många timmars spelande har jag fortfarande inte tröttnat på spelets underhållande strider och den ständiga jakten på att låsa upp nya Mobile Suits.
På något sätt kan jag inte släppa känslan av att detta äntligen kan vara spelet som får Gundam in i allmänhetens medvetande på allvar. Jag kan ha fel naturligtvis. Men om jag har rätt har jag svårt att se vilket spel som skulle kunna vara en bättre introduktion än SD Gundam Battle Alliance.
Be the first to comment