Recension: Lara Croft and the Temple of Osiris

Hur följer man bäst upp det samarbetsbaserade Lara Croft äventyret Guardian of Light? Jo, genom att bjuda på samma sak igen men med dubbelt upp av det mesta.

Lara Croft and the Temple of Osiris följer alltså samma mall som föregångaren och bjuder på isometriskt plattformande och action på högsta nivå. Den stora nyheten är denna gång att fyra spelare kan samarbeta istället för två. Detta höjer helt klart intensiteten men i vissa fall även frustrationen.

Lara Croft OsirisAtt spela fyra spelare kan nämligen lätt bli ganska rörigt. Jag har vid vissa tillfällen svårt att urskilja exakt vart jag befinner mig och vad som händer på skärmen, speciellt när kulor, laserstrålar och annat viner åt alla håll och kanter. Det blir betydligt enklare att hålla koll när jag håller mig till spel med en eller två kamrater.

Narrativet står inte direkt i fokus i Temple of Osiris men det finns där för den som är nyfiken. Lara Croft har i spelets inledning anlänt till ännu en av sina många tempel som är redo att utforskas. Väl på plats möts hon av en konkurrerande arkeolog och innan de vet ordet av har onda makter släppts loss och de måste samarbeta med två egyptiska krigare som blivit reinkarnerade.

Temple of Osiris 1Vad som följer är en rad banor fyllda av plattformande och pussel, varvat med tonvis med fiender som sköljer över skärmen. Vissa stunder liknar Temple of Osiris nästan en twin stick-shooter snarare än ett actionäventyr men spelet är som allra bäst när tempot sjunker en aning och fokus flyttas till pusslen och mer specifikt de pussel som kräver att spelarna jobbar tillsammans.

Flera av dessa pussel kan vara riktigt kniviga och kräver kommunikation för att lyckas. Samtidigt är de alla gjorda för att kunna lösas av en ensam spelare, vilket är en svår balansgång. Crystal Dynamics har dock lyckats med detta på ett ypperligt sätt.

Temple of Osiris 2Faktum är att studion lyckats med det mesta på ett ganska förträffligt vis. Temple of Osiris kanske inte erbjuder några världsomskakande nyheter jämfört med sin föregångare utan istället finslipar de konceptet och bjuder på mer av allt som var bra med Guardian of Light. Vi får fler vapen och föremål att utrusta oss med, större och mer spektakulära bossfighter samt skarpare grafik och överlag ett bättre flyt.

Det är synd att Temple of Osiris och dess föregångare behandlas som mindre viktiga sidospår i Tomb Raider-serien då de faktiskt är de som bäst anammar Lara Crofts arv. Nystarten på Tomb Raider som släpptes häromåret är ett fantastiskt spel men det tar ganska många kliv bort från originalen. Det tomrummet fylls istället av Lara Croft-spelen som i och med Temple of Osiris förhoppningsvis får den uppmärksamhet som de förtjänar.

Temple of Osiris 2 (1)Lara Croft and the Guardian of Light är än i dag ett briljant äventyr men Temple of Osiris är faktiskt ännu bättre, trots bristen på stora nyheter och det stundtals kaotiska upplägget som följer med när fyra spelare ska samarbeta.

Vill du ha något att spela tillsammans med kompisarna antingen online eller hemma i soffan är Temple of Osiris ett klockrent val som definitivt inte lär göra dig besviken. Samtidigt bevisar det en gång för alla att klassiska Lara Croft fortfarande har en hel del kvar att ge.

Största +
Större
Snyggare
Bättre

Största –
Få egentliga nyheter
Svårt att hålla koll på vad som händer emellanåt

9av10

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*