Det såg så lovande ut på förhand. Hösten 2014 skulle gå till historien som en av de bästa spelperioderna någonsin med tonvis av spännande titlar. Men redan under sommaren började orosmolnen att samlas och det blev bara värre efter det.
Flera av höstens stortitlar försenades till 2015. Batman: Arkham Knight, Evolve, Battlefield: Hardline och flera andra titlar halkade in i det nya året. Detta innebär med största sannolikhet att vi kommer att få bättre upplevelser när de väl släpps men dessa förseningar sved hos många förväntansfulla spelare.
När spelhösten 2014 väl anlände blev det dock sorgligt klart för många att flera spel hade kunna behöva skjutas upp. Vad vi fick under höst- och vintermånaderna lär nämligen gå till historien som några av de mest problemfyllda lanseringarna någonsin.
Microsoft fick problem med Halo: The Master Chief Collection och dess matchmaking, konkurrenterna Sony genomled en katastrofal lansering av deras racingspel DriveClub och även LittleBigPlanet 3 hade flera problem. Ubisoft släppte det hopplöst sönderbuggade Assassin’s Creed: Unity som först nu, fyra stora patchar senare, börjar likna ett komplett spel.
I fallet Unity var det hela så illa att Ubisoft drog tillbaka spelets säsongspass och kommer att släppa expansionen Dead Kings gratis till alla som köpt spelet, som kompensation. De som hann köpa säsongspasset fick välja ett nytt spel som kompensation. Ubisoft hade även problem med lanseringen av onlineracern The Crew.
Att spelutveckling ofta skyndas på för att nå ett specifikt datum är inget nytt men frågan är vart gränsen går? Ska vi som konsumenter acceptera att spelutgivare släpper halvfärdiga spel som de sedan lagar med hjälp av patchar på flera gigabyte? Och ska vi acceptera att dessa patchar i vissa fall ställer till med ännu mer problem?
Spelbranschen är en av få där köparna har vant sig vid halvfärdiga produkter. Hur många av er skulle vara okej att gå på bio och bara få se tre fjärdedelar av en film? Eller är det någon av er som gärna beställer exempelvis en köttbit på restaurang och får beskedet att såsen kommer om tre-fyra veckor? Eller vad sägs om att köpa en bok bara för att få de sista kapitlen på posten vid ett senare tillfälle?
Nu målar jag med breda penseldrag, givetvis och jag låtsas inte att jag förstår mig på spelutveckling. Det är ett riktigt tufft jobb som kräver mycket tid och jag förstår att utvecklare ofta tvingas ta genvägar för att nå släppdatum i tid. I en perfekt värld skulle alla spel få ta precis så lång tid de behöver för att släppas i ett godkänt skick men det lär vi aldrig uppleva igen.
De nya konsolernas fokus på ständig uppkoppling är ett annat problem. Folk som sitter på en mindre stark uppkoppling eller som kanske har en begränsad surfmängd varje månad har helt enkelt inte möjlighet att tanka ned patchar på 6-7 GB en gång i veckan. Ska de då bara strunta i de nya spelen? Nej, det tycker jag inte. Jag tycker att spel borde släppas när de är färdiga och att de enda patchar som sedan skall släppas ska vara för att åtgärda de små felen som kanske missades. Det skall inte behövas en enorm patch för att ens få spelet att fungera korrekt.
Detta är något som spelutgivarna borde uppmärksamma och göra något åt. Men så länge vi blint springer och köper nya spel på släppdagen kommer de inte att bry sig. Det gäller helt enkelt att rösta med sin plånbok och visa att du inte accepterar halvfärdiga spel som måste lagas i flera månader innan du kan avnjuta det som det ursprungligen var tänkt.
Jag säger inte att alla spel som släpptes under hösten 2014 hade problem. Sunset Overdrive och Forza Horizon 2 fungerade fint. Detsamma gäller nyversionen av GTA V och Dragon Age: Inquisition. Men de spel som hade (och till viss del fortfarande har) problem är tillräckligt många och av tillräckligt hög profil för att lämna en sur eftersmak och en känsla av besvikelse hos mängder av spelare.
Vi på X1Sverige.se har i största möjliga mån försökt att rapportera eventuella problem i våra recensioner och om vi inte har gjort det beror det helt enkelt på att vi inte har stött på dem. Men vi kan bli bättre och vi ska bli bättre. Därför kommer vi från och med nu, när det gäller spel med stora onlinefunktioner, att se till att testa spelen grundligt ute bland er andra.
Vi kommer att spela på samma villkor som er innan vi ger vår bedömning och om det innebär att vår recension dröjer några dagar extra är det något vi är beredda att acceptera. Vår målsättning är aldrig att vara först ut med recensioner utan att erbjuda en så bra bild som möjligt av hur spelen fungerar.
Hösten 2014 var fylld av riktigt bra spel men många av dem var långt ifrån färdiga. Därför blickar vi nu framåt, mot 2015 och hoppas att de framtida spelsläppen håller högre kvalitet vid lansering eller att de försenas tills de är färdiga. Det tycker jag att vi alla förtjänar.
Be the first to comment