Turtle Rock Studios påkostade multiplayerspel Evolve har varit på gång under en lång tid. Nu är spelet äntligen här och vi kan en gång för alla avgöra om det rör sig om en multiplayer-revolution eller bara ett glorifierat kurragömma.
Upplägget är enkelt. Upp till fyra spelare tar sig an rollen som en grupp jägare som släpps ned på en av spelets kartor i jakt på ett livsfarligt monster. Det är upp till jägarna att hitta och döda monstret innan det dödar dem. Twisten på konceptet är att en femte spelare kontrollerar monstret. I denna roll gäller det för spelaren att gömma sig, äta andra monster för att bli starkare och slutligen ta sig an de fyra jägarna.
Evolve är ett spel som står och faller helt på sitt koncept. Det finns ett par olika spellägen men grunden är detsamma genom hela spelet. Om jägarna inte kan kommunicera och samarbeta blir de ett lätt byte för monstret och om den ensamme spelaren inte är försiktig kan jägarna göra processen kort med det stora monstret.
När Evolve är som bäst är det fantastiskt. Få saker är så spännande som att spåra ett monster med låg hälsa genom en tät djungel bara för att bli attackerad bakifrån eller från ovan av sagda monster. Lägg dessutom till alla andra faror som lurar på de olika kartorna och intensiteten höjs ytterligare.
Tyvärr dras Evolve med en hel del problem och designval som verkar göra sitt bästa för att hålla mig från dess bästa stunder. Matchmaking-systemet har till exempel stora problem då varje spelare får rangordna vilken klass de helst vill spela som. Trots att jag satt monster-rollen som mitt sista val fick jag under tio matcher i följd spela som monstret nio gånger.
Detta verkar bero på att om spelare bildar ett party med varandra kan ingen av dem bli monstret. Om jag söker efter en match och hamnar i en där det finns ett party blir jag alltså automatiskt monstret, vilket är ganska irriterande då jag såvitt jag vet inte kunnat hitta något sätt att bara söka efter matcher utan party.
Laddningstiderna är dessutom ofta bedrövliga med evighetslånga väntetider innan matcherna faktiskt drar igång, vilket gör att jag lätt tappar lusten att spela vidare. Det finns få saker som är lika störande som att känna adrenalinet pumpa efter en intensiv match och sedan behöva vänta flera minuter på nästa runda. Om jag lämnar en lobby i förväg åker jag dessutom på ett slags straff som gör att det dröjer ännu längre innan jag kan söka efter nya matcher.
Mitt största problem med Evolve ligger dock i level-systemet. För att stiga i rank med en viss klass måste jag använda alla dess funktioner tillräckligt mycket för att samla stjärnor som sedan låter mig låsa upp nästa karaktär i den klassen. Problemet är att systemet känns kontraproduktivt och tvingar mig att grinda match efter match för att få tillgång till en ny karaktär. Då har jag ändå tre andra klasser att spela som och de har alla sina egna unika karaktärer.
Detta är väldigt tråkigt då Evolve har riktigt trevliga karaktärer. De är kanske inte överdrivet djupa eller mångsidiga men de har gott om just karaktär och personlighet. Att jag ska behöva spela i dussintals timmar för att få tillgång till alla känns som ett billigt knep för att utöka speltiden.
Ett annat problem är om jag hamnar i en match med en karaktär som jag inte har låst upp än. När jag började spela Evolve hade jag bara monstret Goliath tillgängligt. När jag då hamnade i en match som Kraken tjänade jag på mig en hel del erfarenhetspoäng. Dessa gick dock till spillo då jag egentligen inte låst upp detta monster än. Det är denna typ av småsaker som förtar en hel del av upplevelsen med Evolve.
För som sagt, när Evolve är som allra bäst är det verkligen en upplevelse. Spelet har en läcker presentation och vågar verkligen hänge sig fullständigt till sitt eget koncept. Det är asymmetrisk multiplayer när det är som allra bäst och när jag väl hamnat med en bra grupp spelare kan timmarna flyga förbi i rasande fart. När jägare och monster nästan turas om att vinna varannan match är Evolve en välbalanserad och otroligt underhållande upplevelse.
Som rak motsats till detta kan matcher också bli otroligt utdragna och långtråkiga om monstret är för bra på att gömma sig. Kurragömma i all ära men när matcher pågår i vad som känns som en evighet och när jag som jägare inte gör annat än att springa från kartans ena ände till den andra blir det segt och tråkigt.
Tyvärr finns det alltså tillräckligt många problem för att sätta käppar i hjulen för spelets storhet. Det är fortfarande vansinnigt underhållande när jag väl spelar men mycket av det som finns runtomkring förtar den känslan.
Största +
Unika monster
Väldesignade kartor
Kan bli otroligt intensivt
Största –
Matchmaking
Level-systemet stjälper mer än det hjälper
Laddningstiderna
Be the first to comment