Sedan Microsoft valde att nystarta klassiska Killer Instinct som en Xbox One-exklusiv titel var det många som blev överlyckliga samtidigt som många andra fnös åt blotta tanken. När det dessutom avslöjades att titeln skulle vara Free-2-Play höjdes ännu fler kritiska röster, även om alternativet att köpa spelet ”som vanligt” fanns där redan från start.
Killer Instinct har sedan dess tystat kritikerna med råge och har under de två första säsongerna levererat en minst sagt stabil fightingupplevelse med gott om varierade karaktärer, läcker presentation och givetvis löjligt långa combos.
Inför den tredje säsongen av Killer Instinct har mycket av förhandssnacket legat på några av de nya karaktärerna, framförallt Rash från BattleToads-spelen och The Arbiter, känd från Halo-serien. Inledningsvis var jag osäker på om dessa minst sagt oväntade val skulle passa in tillsammans med Cinder, Jago och de andra ikoniska kämparna från Killer Instinct men det visar sig snabbt att mina farhågor har varit onödiga.
Såväl nybörjare som veteran kan finna en utmaning på sin egen nivå.
Både Rash och Arbiter är nämligen båda två väldigt kapabla fighters med unika attacker och rörelsemönster som gör att de vägrar ställa sig i skuggan av de andra utan snabbt kliver upp sida vid sida med dem. Allra roligast har jag när jag spelar som Rash, mest för att jag blir lite besviken över att Keith David inte gör Arbiters röst denna gång.
De andra nya karaktärerna går inte av för hackor de heller och Killer Instinct börjar nu få ett riktigt välfyllt karaktärsgalleri, något som många klagade på efter den första säsongen. Det må vara en klyscha men i fallet Killer Instinct stämmer det verkligen att ingen karaktär är den andra lik. Mångfalden i galleriet är svårslagen och det bådar gott för de fyra nya karaktärer som ska släppas under säsong 3.
…varierade karaktärer, läcker presentation och givetvis löjligt långa combos.
Stridsmekaniken har finputsats ytterligare av utvecklarna Iron Galaxy och såväl nybörjare som veteran kan finna en utmaning på sin egen nivå. Onlineläget är lika robust som alltid och har byggts på och blivit än mer stabilt. Kombosystemet lär ut grunderna relativt enkelt men om du vill bemästra det har du hård träning framför dig. Det är med andra ord tur att träningsläget är ännu bättre än tidigare och ger spelare alla möjligheter att träna upp sina svaga sidor och kanske rentav vända dem till sina styrkor.
Nya Killer Instinct har sedan lanseringen byggts på konstant och är nu ett av de mest välfyllda och välbalanserade fightingspelen på marknaden och om inledningen av säsong 3 är någon fingervisning lär detta inte förändras till det sämre. Om du redan är frälst i Killer Instinct kan du med gott samvete investera även i den tredje säsongen. Om du inte provat på spelet ännu är det kanske dags att tänka om.
Största +
Härligt varierade karaktärer
Riktigt läcker presentation
Tonvis med innehåll
Största –
Ingen Keith David som Arbiter
(OBS, denna recension täcker enbart det material i säsong 3 av Killer Instinct som finns tillgängligt just nu. Recensenten har inte haft tillgång till material som ännu inte lanserats. Om recensentens tankar om spelet ändrats nämnvärt när säsongen avslutas kan recensionen komma att revideras.)
Be the first to comment