Recension: Moto Racer 4

Flera av mina bästa spelminnen från barndomen kommer från Moto Racer-serien. Det första spelet släpptes för drygt 20 år sedan och erbjöd en för tiden unik blandning av motorsport där jag fick köra både cross-cyklar och vråltrimmade skrevraketer på en lång rad härligt arkadaktiga banor. Både Moto Racer och Moto Racer 2 ligger mig fortfarande varmt om hjärtat och när jag hörde att en fjärde del var på väg  kunde jag knappt tro det, särskilt inte då det gått 15 år sedan den senaste delen.

motoracer-4-3Moto Racer 4 är nu här och det tar inte många minuter innan jag önskar att serien hade fått somna in efter den tredje delen. Moto Racer 4 är nämligen årets kanske sämsta spel, alla kategorier. Laddningstiderna är outhärdligt långa, grafiken påminner mer om ett iOS-spel än den nya generationens konsoler och kontrollen är kort sagt katastrofal.

Utvecklarna verkar dock ha haft goda intentioner när de väckt Moto Racer till liv igen. Det finns många olika typer av tävlingar att ta del av och ett rejält karriärläge. Utmaningarna varierar från att köra på bakhjulet så länge som möjligt till mer traditionella tävlingar. Inför varje tävling får jag ”satsa” på vilken svårighetsgrad jag kommer att klara och kan vinna 1-3 stjärnor baserat på mitt val. Dessa stjärnor används sedan för att låsa upp nya tävlingar längre fram i karriären.

Ett av de största problemen med Moto Racer 4 är att det inte bara belönar dig för att våga sikta på de högre svårighetsgraderna utan även bestraffar dig om du misslyckas. Om du försöker dig på en utmaning med tre stjärnor och misslyckas blir du istället av med stjärnor och får försöka igen. Detta blir snabbt frustrerande då de högre nivåerna är riktigt utmanande men av helt fel anledningar. Istället för att kräva skicklighet och att jag lär mig banornas uppbyggnad handlar det nästan uteslutande om tur. På grund av den fullkomligt vidriga spelkontrollen kan ett nästintill perfekt lopp förstöras utan någon annan anledning än det faktum att spelets motorcyklar kontrolleras ungefär lika bra som en Fiat Uno på en frusen sjö med slitna sommardäck.

motoracer-4-2Kontrollen är fladdrig, långt från exakt och allmänt dåligt optimerad för en handkontroll. Om jag rör styrspaken en milimeter för mycket kan min motorcykel gå från en svag sväng till att gira okontrollerbart. Detta gör Moto Racer 4 till en smått outhärdlig upplevelse och denna känsla förstärks av de tidigare nämnda laddningstiderna som ofta kan ta väl över en minut. Om jag misslyckas tidigt i ett race och behöver starta om kan jag med andra ord gå på toaletten, hämta en kopp kaffe eller något helt annat innan jag får försöka igen.

Värst av allt är dock spelets problem med ”rubber banding”, eller gummibandseffekten. Det som gör att de datorkontrollerade förarna alltid kommer ikapp mig även om jag har skaffat ett rejält försprång. De få gånger jag går segrande ur kampen mot kontrollschemat och faktiskt tar mig upp i en säker ledning behöver jag inte vänta mer än ett par sekunder innan motståndarna på något mirakulöst sätt är mig hack i häl igen eller till och med blåser förbi mig. Det känns inte helt sällan som att mina medtävlande har fusktrimmat sina motorcyklar och det är inte bara orättvist, det är dålig speldesign.

motoracer-4-1Denna recension skulle kunna fortsätta i all evighet men jag blir ärligt talat irriterad av att ens tänka på Moto Racer 4 mer. Om du är ett fan av originalserien eller bara ett fan av arkadracers bör du hålla dig så långt borta från denna titel som möjligt. Det är ett skamlöst försök att håva in pengar genom att ge ett spel ett namn som väcker nostalgiska minnen från 80- och 90-talister men som endast drar originalet i smutsen. Moto Racer 4 är ett riktigt dåligt spel som bör undvikas.

Största +
Vissa kreativa utmaningar

Största –
Fruktansvärda laddningstider
Hemsk presentation
Kontrollen är under all kritik

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*