När det första Halo Wars släpptes för en herrans massa år sedan var det inte på något sätt först ut med realtidsstrategi på konsol. Faktum är att jag minns hur jag spelade det första Command & Conquer på PlayStation 1 tillsammans med mina kompisar under mitten av 90-talet. Halo Wars var dock den första titeln som verkligen gjorde genren rättvisa på konsol, med innovativt kontrollschema, en välskriven kampanj, fantastiska filmsekvenser och underhållande flerspelarläge.
Nu är serien tillbaka efter en lång tids frånvaro. Berättelsen i Halo Wars 2 balanserar mellan att vara en ren uppföljare till det första spelet och samtidigt en sidoberättelse till händelserna i Halo 5: Guardians. Skeppet Spirit of Fire är tillbaka efter över 25 år i kryosömn och kapten Cutter, professor Anders och resten av manskapet är tillbaka. När besättningen på det skadade skeppet vaknar upp finner de sig själva i omloppsbana kring The Ark, platsen där Halo-ringar tillverkas.
UNSC-soldaterna på Spirit of Fire stöter snart på en utbrytargrupp från The Covenant, som har tagit avstånd från dess religiösa fanatism. Denna grupp kallas The Banished och leds av en ovanligt stark Brute vid namn Atriox. Just Atriox visar sig vara ett av spelets starkaste kort. Han får inte det utrymme han behöver för att utvecklas till en mångsidig karaktär men han är samtidigt skräckinjagande på ett sätt som Covenant-fienderna inte har varit i Halo-serien på flera år. Hans entré under en av spelets fantastiska filmsekvenser är en av årets hitttils mäktigaste spelupplevelser.
Handlingen överlag är precis som i föregångaren välskriven och spännande. Jag hade kunnat skriva spaltmeter om de tidigare nämnda filmsekvenserna som verkligen är något i en klass för sig, precis som i föregångaren och de säljer in spelets narrativ på ett fantastiskt sätt.
Spelmekaniskt sett har det tillkommit ett par nyheter sedan förra spelet även om grunden är densamma. Det är fortfarande lekande lätt att förflytta kameran och mina trupper över slagfältet och ett gäng smidiga kontrollösningar gör det enkelt att välja soldater, fordon och liknande som ska delta i stridandet. Jag kan även dela in dem i egenskapade grupper, något som är ett måste i ett modernt RTS och som länge varit ett självklart inslag i PC-spel i genren. Bland nyheterna finner vi en funktion som låter mig använda särskilda poäng som jag samlar på mig under uppdragen för att hjälpa mina trupper i strid. Jag kan välja att hela dem, skicka eldunderstöd från omloppsbana och mycket annat. Spelet innehåller även flera konfrontationer som närmast kan beskrivas som boss-strider där jag får ta mig an de mer kraftfulla medlemmarna i Banished-armén.
Kampanjens längd är ungefär vad man kan förvänta sig av ett RTS och bjuder på en rejäl variation av uppdrag, från de klassiska nivåerna där baser måste byggas till uppdrag där en mindre grupp soldater måste infiltrera fiendens läger. När kampanjen är avslutad är det bara att hoppa in i onlineläget som även det bjuder på gott om kartor och variation. Den största nyheten är dock ett nytt spelläge vid namn Blitz. Här frångås klassiskt basbyggande och resurshantering till förmån för ett kortbaserat upplägg där jag samlar på mig olika kort som används för att skicka ut trupper och liknande. Blitz är en frisk fläkt i upplägget och den enskilt största skillnaden från föregångaren och jag tror att detta läge kan bli en favorit för många spelare.
Halo Wars 2 är ingen revolution på något sätt men bara det faktum att det existerar är en bedrift i sig. Inte för att föregångaren var ett dåligt spel med låga försäljningssiffror, utan för att det egentligen inte släppts särskilt många RTS till konsol efter föregångaren och många har nog trott att genren var död utanför PC-världen. Halo Wars 2 visar inte bara återigen att genren passar utmärkt på konsol utan att det helt klart finns utrymme för påkostade, AAA-strategispel på dagens spelmarknad.
Största +
Varierad, spännande kampanj
Fantastiska filmsekvenser
Blitz
Största –
Få egentliga nyheter från föregångaren
Atriox får inte tillräcklig karaktärsutveckling
Klicka er vidare till nästa sida för att läsa vår recension av Halo Wars: Definitive Edition.
Be the first to comment