Provspelat: Evolve Big Alpha

Under förra veckan startades alpha-testandet av kommande actionspelet Evolve. Upplägget i Turtle Rock Studios senaste alster fokuserar på assymetriskt spelande där fyra spelare tillsammans kontrollerar en grupp jägare på jakt efter ett farligt monster. Det som gör att Evolve sticker ut är att en femte spelare kontrollerar detta monster och har som uppgift att döda jägarna.

Jag har spelat ett par timmar av Evolve under Alpha-perioden och har främst spelat som monstret och är nu redo att ge ett par snabba intryck från mina upplevelser.

Evolve 2Först och främst bör det nämnas att konceptet med Evolve är fullkomligt briljant. Att låta fyra spelare med olika förmågor bekämpa ett monster som växer sig allt starkare genom matchen är genialiskt.

Evolve utspelas på stora, öppna kartor där monstret i början på varje match får en liten stund på sig att fly innan jägarna anländer. I rollen som monster försöker jag lägga så mycket mark mellan mig själv och mina jägare som möjligt samtidigt som jag söker upp mindre varelser som jag kan förtära. Det är nämligen genom att äta mindre djur som jag kan växa mig starkare och utvecklas. Ju mer jag utvecklas under en match desto svårare blir jag att döda och jag får tillgång till fler och starkare attacker.

När jägarna till slut hittar mig höjs tempot rejält. De använder sina olika specialattacker för att hålla kvar mig. En stor energikupol kan kastas ut som hindrar mig från att fly, jag kan prickas med bedövningspilar som gör mig långsammare och mycket annat. Jägarna må vara mindre än mig men de har alla möjliga hjälpmedel för att ta kål på mig.

Evolve 1 (1)Och inledningsvis åker jag dit flera gånger. När jägarna väl fått upp spåret efter mig har jag svårt att hålla mig undan. Jägarna omringar mig och trots tappra försök att fly biter jag ganska snabbt i gräset. Efter ett par matcher vänder det dock och jag börjar vinna istället.

Matcherna är hektiska och intensiva. Känslan av att aldrig vara riktigt säker är påtaglig och minuterna innan allting brakar loss är fantastiska. När jag väl konfronterar jägarna ändras min uppfattning dock. Striderna blir nämligen snabbt förvirrande och kaosartade på ett sätt som känns mer slumpmässigt än taktiskt.

Det blir svårt att få någon typ av överblick på vad som händer och det känns som ren tur om jag lyckas fly eller slå ihjäl jägarna innan de tar kål på mig. Jag har fortfarande kul, men striderna känns inte lika välslipade som smygmomenten där jag hela tiden växlar mellan rollen som byte och villebråd.

Evolve 2 (1)Detta är som sagt en alpha-version vilket inte alls nödvändigtvis representerar det färdiga spelet. Turtle Rock Studios har säkerligen redan hunnit långt förbi detta stadie och har dessutom ett par månader kvar innan spelet släpps. Trots vissa problem känns Evolve mycket lovande och om problemen med de förvirrande striderna fixas kan detta bli ett av nästa års bästa actiontitlar.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*