Tidigare i våras hade Microsoft en videostream där de ämnade att för första gången visa upp hur spel kommer att se ut på Xbox Series X. Många, inklusive undertecknad, lyfte på ögonbrynen när denna video inleddes med spelsekvenser från det actionpackade indiespelet Bright Memory.
Detta spel från enmansstudion FYQD Personal Studio har nämligen haft ett lite brokigt förflutet med bland annat anklagelser om han har använt andras karaktärsmodeller och tillgångar utan att betala för licensen. Sedan detta rättades till har spelet dock varit ganska framgångsrikt på PC, där det har sålts som en Early Access-titel.
Nu när jag har haft möjlighet att testa konsolversionen kan jag konstatera att det hela är en förbryllande upplevelse. Jag har nämligen aldrig sett en rakare portning från PC till konsol tidigare. Allt från en meny där det står att du kan justera muskänslighet istället för handkontrollen, till grafikinställningar som är snudd på identiska med PC-versionen. Menyn är dessutom så pass buggig emellanåt att det inte går att justera vissa saker utan att du startar om spelet.
När du väl startar hela berättelsen kastas du in i actionsekvenser utan någon direkt kontext. Du får korta inlärningssekvenser där du lär dig att sikta, skjuta och slå med ditt svärd, men i övrigt lämnas du att lista ut saker själv i spelets höga tempo. När jag väl har kommit in i spelet och vant mig vid styrningen känner jag dock att det finns ett visst flyt som känns bra. Men sedan tar spelet plötsligt slut.
Bright Memory är nämligen inte hela spelet, utan endast en episod av Bright Memory: Infinite som fortfarande är under utveckling. Detta är något som inte är speciellt tydligt om man kikar på produktsidan, vilket känns lite trist. Det tog mig cirka en halvtimme att ta mig igenom själva episoden, och även om det finns omspelningsmöjligheter för att förbättra tiden och betygen i stridsarenorna lämnar det mig ändå med en viss besvikelse.
Jag skulle förstå om detta såldes under ”game preview” på Xbox Live, men det är lite magstarkt emellanåt att kalla det för en färdig produkt. Jag inser att det är ett projekt från en liten studio med få resurser, men ofta får jag känslan av att detta bara är en serie stridsarenor som är sammanfogade för att fungera som en demo. När det sedan även är så buggigt att vissa menyval inte fungerar korrekt är det ganska frustrerande. Det finns en viss potential i konceptet här, men detta är ett solklart fall av ”vänta och se” för att få en hum om vart den slutgiltiga produkten leder.
Be the first to comment