Like A Dragon-serien (tidigare känd i väst som ”Yakuza”) har länge legat mig väldigt varmt om hjärtat och jag har alltid avnjutit varenda nytt äventyr med Kazuma Kiryu och den hårdkokta gangstersagan fylld av färgstarka karaktärer i modern tid. Allt eftersom serien vuxit otroligt mycket i popularitet här i väst under de senaste åren har spelen översatts och släppts i allt snabbare takt och nu har utvecklarna hos Ryu Ga Gotoku Studio gjort en tvättäkta kulturgärning genom att släppa en remake av Ryu Ga Gotoku Ishin!, ett spel som ursprungligen släpptes till PlayStation 3 och 4 för nästan tio år sedan, i februari 2014.
Berättelsen i Like A Dragon: Ishin! följer Sakamoto Ryoma, som är en i allra högsta grad verklig historisk figur i japansk historia. I slutet av Edo-perioden, när västerländska fartyg anlänt till Japan för första gången på hundratals år finner sig landet i något av en övergångsperiod. Det traditionella shogunat-styret höll på att förlora makten till fördel för en regering uppbyggd kring landets kejsare och anhängare från båda sidor kämpade för vad de själva trodde på. Sakamoto Ryoma blir indragen i denna konflikt och blir genom spelets gång alltmer personligt involverad i kampen på en rad olika sätt.
Något som gör Like A Dragon: Ishin! till en någorlunda välbekant upplevelse trots skiftet av miljö och tidsperiod är valet av skådespelare i de olika rollerna. Fans av Like A Dragon kommer till exempel omedelbart känna igen Sakamoto Ryoma, som är designad med samma ansikte som Kazuma Kiryu och även använder sig av samma röstskådespelare. Flera karaktärer från Like A Dragons långa historia återkommer med samma utseende och röst så bli inte överraskad över att se välbekanta ansikten som Majima Goro eller Goda Ryuji dyka upp.
I övrigt följer spelet den traditionella Like A Dragon-formeln med utforskande, strider och berättelsesekvenser varvat med en nästan löjlig mängd olika sidoaktiviteter och uppdrag. Bisarra karaktärer har alltid varit en av seriens starkaste kort och balansen mellan tungt melodrama och rena fånigheter återfinns även i Ishin!. Inledningsvis kan det kännas lite märkligt att utforska en ganska blek stad som Kyo (dagens Kyoto) när man är van vid natten och neonljusen i Kamurocho men det dröjer inte lång stund innan jag börjar finna charmen i de nya 1800-talsmiljöerna.
Sakamoto Ryoma har inte mindre än fyra olika stridsstilar att växla mellan och de har alla sitt eget respektive uppgraderingsträd. Jag kan gå loss med mina bara nävar, slåss med katana eller pistoler alternativt en kombination av de två sistnämnda. Valmöjligheterna och det faktum att olika stilar passar olika situationer gör att jag hela tiden hoppar mellan varianterna för att kunna tackla mina fiender på bästa möjliga sätt.
Det må märkas att spelet i grund och botten är nästan tio år gammalt då vissa delar av spelmekaniken börjar kännas lite klumpig och presentationen är i slutändan inte fullt lika visuellt slående som seriens mer moderna titlar. Med det sagt är Like A Dragon: Ishin! fortfarande en absolut måste-titel för fans då det bjuder på en upplevelse utöver allt annat. Det är en välskriven, välspelad och välspelande samuraj-saga som bjuder på många, många timmars underhållning på det sätt som bara Like A Dragon-serien kan.
Är det nu vi börjar hålla tummarna för en remake på PS3-spelet Ryu Ga Gotoku Kenzan! också?
Be the first to comment